Friday 23 September 2011

Pengenalan orkid

Orkid tergolong dalam kaluarga Orchidaceae iaitu family yang mempunyai banyak perbezaan dari segi bentuk bunga dan pokok bagi menentukan genus dan spesies. Terdapat lebih daripada 111 genus dan 808 spesies orkid di Malaysia.

Pada amnya, pokok orkid boleh dikenali melalui bentuk bunga, akar, daun dan batangnya. Walau bagaimanapun, bunga adalah bahagian pokok yang paling sesuai digunakan atau dilihat untuk mengenal pasti genus tanaman orkid. Secara umum, orkid komersil boleh dikelaskan kepada dua jenis kumpulan yang besar, iaitu orkid simpodium dan monopodium.
 
Simpodium adalah cara pertumbuhan yang berakhir dengan pengeluaran bunga. Orkid dalam kumpulan ini boleh tumbuh sama ada diatas pokok (epifit) atau di atas tanah (terestrial). Batang pokok berbentuk seperti bebawang semu, menjalar dan mempunyai pertumbuhan dua atau berbagai hala. Ia mempunayi bebawang semu yang panjang beruas-ruas atau pendek tanpa beruas. Akar dan daun akan terbit daripada bebawang semu manakala  tunas baru pula akan mengeluarkan bunga apabila matang. Setelah bunganya layu, daun-daun akan menjadi kuning dan gugur. Dengan makanan ynag tersimpan di dalamnya, bebawang semu tua akan mengeluarkan tunas baru di pangkal rumpun sebelum mengecut dan mati. Setelah tunas baru ini membesar, bebawang semu tua tersebut akan pupus. Genus-genus orkid komersil yang terdapat di dalam kumpulan simpodium ialah Oncidium, Cattleya dan Dendrobium. Pada kebiasaannya orkid simpodium yang baik akan mengeluarkan 1 atau 2 tangkai bunga pada setiap bebawang semu. Potensi pengeluaran bunga bagi setiap rumpun pula bergantung kepada pengwujudan bebawang semu yang baru. Keadaan ini walau bagaimanapun tidak berlaku pada orkid Dendrobium.

Monopodium adalah cara pertumbuhan yang tidak berakhir dengengan pengeluaran bunga. Batangnya kecil dan diliputi oleh upih-upih daun. Batang orkid monopodium tidak bercabang dan boleh mengeluarkan tunas-tunas baru setelah dipotong. Keratin batang kemudiannya ditanam di dalam pasu diatas tanah yang tidak lembab. Variety yang aktif akan mempunyai tabiat pengeluaran bunga setiap hari setiap aksil daun tersebut akan terbiar dormant.

Jangkamasa matang bagi setiap jenis orkid juga berbeza-beza antara genus, sepsis, hybrid dan jenis bahan tanaman yang digunakan. Ia bergantung kepada sifat-sifat semulajadi bahan genetik yang terdapat dalam setiap jenis varieti. Pada kebiasaannya pokok-pokok yang dihasilkan dari biji benih mengambil masa antara 1-3.5 tahun untuk matang, manakala pokok-pokok yang dihasilkan dari bahan keratan tampang mengambil masa antara 4 hingga 12 bulan bergantung kepada saiz dan pokok induk dari mana keratan tersebut diambil.

No comments:

Post a Comment